Ontwerp-verkeersbesluit: N 319 herinrichting parallelweg Winterswijk-Staatsgrens in de gemeente Winterswijk

DeWinterswijkgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp-verkeersbesluit: N 319 herinrichting parallelweg Winterswijk-Staatsgrens in de gemeente Winterswijk.

Meer informatie over deze bekendmaking:

ONTWERP - VERKEERSBESLUIT NR 2013-011675 , D.D. 14 JANUARI 2014 Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben het voornemen om een verkeersbesluit te nemen op de N 319 tussen km 44,4 en km 51,73 (Rondweg Zuid – Kottenseweg) in de gemeenten Winterswijk, omtrent: - Het herinrichten van de parallelweg als een 60 km/uur –zone; - Het aanpassen van diverse oversteken. Aanleiding Op de N 319 (traject Winterswijk – Duitse grens) wordt in 2014 groot onderhoud uitgevoerd. Gekoppeld aan deze onderhoudswerkzaamheden worden maatregelen getroffen voor het oplossen van knelpunten op het gebied van nieuwe infrastructuur, verkeersveiligheid en fiets. Voor een aantal van deze maatregelen dient de provincie Gelderland een verkeersbesluit te nemen. Herinrichting parallelweg De provinciale weg N 319 is aan de noordzijde (van km 46,8 tot km 51,73) voorzien van een parallelweg. De parallelweg zorgt voor de ontsluiting van aangrenzende percelen en aansluitende zijwegen. Gezien de geringe breedte van de parallelweg in combinatie met het gemengd gebruik door landbouw-, fiets- en bromfietsverkeer en overig gemotoriseerd verkeer is het wenselijk de parallelweg in te richten als een erftoegangsweg. Dit houdt in dat de voorrangssituatie op de parallelweg wordt opgeheven en dat een snelheidsregime van 60 km/uur wordt ingesteld. Met de herinrichting van de parallelweg wordt tevens het aantal aansluitingen op de hoofdrijbaan van de N 319 beperkt. Aanpassen oversteken Op verschillende locaties waar volledige uitwisseling van verkeer mogelijk blijft, worden middengeleiders aangelegd ten behoeve van de verkeersveiligheid. De middengeleiders zorgen voor fysieke bescherming en op bepaalde locaties geeft het personenauto’s en (brom)fietsers de mogelijkheid om de N 319 gefaseerd over te steken. Instellen bebouwde kom Het weggedeelte tussen tussen km 45,15 en 45,95, dat de scheiding vormt tussen de bedrijventerreinen Vééneslat Noord en Zuid, komt binnen de bebouwde kom te liggen. Het bevoegd gezag hiervoor is de gemeente Winterswijk. De gemeente neemt voor het verplaatsen van de bebouwde komgrens een besluit. Juridisch Kader Wettelijke grondslag: Dit besluit wordt genomen conform: - artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994; - artikel 15, Wegenverkeerswet 1994; - artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994; - artikel 12, 24 en 25 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer; - afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht; - het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland. Procedure totstandkoming Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Winterswijk en met de verkeersadviseur van de Politie, Eenheid Oost-Nederland. Ook hebben belanghebbenden en geïnteresseerden tijdens een bewonersavond kennis kunnen nemen van het plan. Beleidskader De verkeersmaatregelen zijn een uitvoering van het Duurzaam Veilig beleid opgenomen in het Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan – 2. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving. Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn: • het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg; • het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen; • het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg. Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg). De parallelweg van de N 319 behoort tot de categorie erftoegangswegen. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Op erftoegangswegen kan zowel op de wegvakken als de kruispunten sprake zijn van uitwisseling. Uitwisseling vindt bij lage snelheden plaats. De hoofdrijbaan van de N 319 is een gebiedsontsluitingsweg. Regionale gebiedsontsluitingswegen faciliteren zowel het doorstromen als het uitwisselen. Het uitwisselen vindt (bij lage snelheden) plaats op kruispunten, het stromen (bij hoge snelheden) op de wegvakken daartussen. In principe wordt het aantal aansluitingen op gebiedsontsluitingswegen zoveel mogelijk beperkt. Dit verbetert niet alleen de doorstroming maar ook de verkeersveiligheid. Bij het inrichten en markeren van de provinciale wegen streeft de provincie Gelderland ernaar zich zoveel mogelijk te conformeren aan de gestelde normen en richtlijnen zoals onder andere verwoord in het Handboek Wegontwerp en de Richtlijn essentiële herkenbaarheidskenmerken van weginfrastructuur. Belangenafweging Het doel van het instellen van een snelheidsregime van 60 km per uur op de parallelweg van de N 319 is een wezenlijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid. Door het instellen van een maximum snelheid van 60 km/u worden grote snelheidsverschillen voorkomen. Dit beperkt de kans op ongevallen tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer, en voor zover zich nog ongevallen voordoen zal de afloop van de ongevallen minder ernstig zijn. Een snelheidsregime van 60 km/u sluit aan op de functie, het gebruik en de vormgeving (profiel) van de parallelweg van de N 319. Ook op kruispuntniveau wordt de vormgeving in overeenstemming gebracht met de functie. Het aantal aansluitingen van de parallelweg op de hoofdrijbaan wordt beperkt, daar waar aansluitingen worden gehandhaafd wordt de voorrangssituatie op de parallelweg aangepast. Op kruispunten waar sprake is van een duidelijk allureverschil wordt de voorrang geregeld, waarbij bestuurders op de parallelweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende wegen. De overige kruispunten worden omgevormd tot gelijkwaardige kruispunten (al dan niet door aanbrengen van een plateau om de snelheid te verlagen). Bij het opheffen van aansluitingen zijn diverse belangen afgewogen. De belangrijkste aspecten daarbij zijn de verkeersveiligheid en doorstroming op de hoofdrijbaan enerzijds en de bereikbaarheid van percelen en (kruisende) wegen anderzijds. Verschillende zijwegen en erven aan de noordzijde (waar de parallelweg ligt) sluiten alleen nog aan op de parallelweg. De bereikbaarheid van de zijwegen en erven vanaf de hoofdrijbaan blijft mogelijk via de resterende kruispunten. De omrijdafstand voor het autoverkeer blijft hiermee beperkt. Op verschillende kruispunten waar volledige uitwisseling van verkeer mogelijk blijft, wordt de verkeersveiligheid verbeterd door realisatie van middengeleiders. De middengeleiders zorgen voor fysieke dekking en op bepaalde locaties ontstaat er een fysieke rijbaanscheiding, waardoor fietsers de N 319 in twee fasen kunnen oversteken. Met de aanleg van de middengeleiders valt het kruispunt beter op en wordt inhalen ter hoogte van de kruispunten fysiek onmogelijk gemaakt. Op de middengeleiders worden borden D2 ‘gebod het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft’ aangebracht. De komgrens wordt zodanig verlegd op het weggedeelte tussen km 45,15 en 45,95 (ter hoogte van bedrijventerrein Vééneslat) dat deze binnen de bebouwde kom komt te liggen. Het karakter van dit wegvak is dusdanig dat gesuggereerd wordt dat men zich binnen de bebouwde kom bevindt, daarnaast is (met de realisatie van de rotonde) sprake van een duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving met het buiten de bebouwde kom gelegen weggedeelte van de N 319. Voornemen Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om op de provinciale weg N 319 (traject Winterswijk – Duitse grens) in de gemeente Winterswijk het volgende verkeersbesluit te nemen: I. Door het plaatsen van de borden model A1-60zb (begin zone 60 km/uur) en A2-60ze (einde zone 60 km/uur) van het RVV, het instellen van een maximumsnelheid van 60 km per uur (zone) op de parallelweg van de N 319 van km van km 46,8 tot km 51,73; II. Door het verwijderen van de borden model B6 van het RVV 1990 en de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de kruispunten van de parallelweg N 319 bij km 47,9, 48,4, 50,0 en 51,3, de voorrangssituatie op deze kruispunten zodanig te wijzigen dat verkeer van rechts op het kruispunt voorrang heeft; III. Door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 en indien van toepassing verwijdering van de huidige borden model B6 en de bestaande haaientanden, op de kruispunten van de parallelweg N 319 bij km 48,5, 49,6 en 50,4, de voorrangssituatie op deze kruispunten zodanig te regelen dat bestuurders op de parallelweg voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende wegen; IV. Door plaatsing van verkeersborden model D2-ro van het RVV 1990, ter plaatse van de kruispunten de hoofdrijbaan N 319 km 44,8, 46,6, 46,9, 48,5, 48,6 bestuurders op de N 319 ter plaatse van de kruispunten te gebieden de middengeleiders aan de rechterzijde voorbij te rijden; V. Door het plaatsen van de borden model G12a van het RVV 1990, deels voorzien van onderbord OB505, van het RVV 1990 (verplicht fiets-/bromfietspad) bij de nieuw te realiseren fiets-/bromfietsoversteken op de N 319 km 44,8, 46,9, 51,6, fiets-/bromfietsers te verplichten om de N 319 over te steken bij de oversteekvoorzieningen via de middengeleiders; VI. Door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 bij de nieuw te realiseren (brom) fietsoversteken op de N 319 km 44,8, 46,9, 51,6, fiets-/bromfietsers te verplichten bij de oversteek voorrang te verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan van de N 319; VII. Door het verwijderen van de borden model G12a van het RVV met eventueel onderbord OB505 het opheffen van het bromfietspad bij de rotonde op km 46,0 aan de west en oostzijde, evenals de voorrangsregeling van dit bromfietspad; VIII. Door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990, op de bromfietspaden rondom de rotonde op km 46,0 aan de west en oostzijde, een verplicht bromfietspad in te stellen; IX. Door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990, op de fietsoversteekplaatsen ter hoogte van de rotonde op km 46,0 aan de west en oostzijde, de voorrang zodanig te regelen dat (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->actueel->bekendmakingen) en op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl->Staatscourant->Op Rubriek->verkeersbesluiten). Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 15 januari tot en 25 februari 2014 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11 te Arnhem en het gemeentehuis van de gemeente Winterswijk, Stationsstraat 25 te Winterswijk. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake punt I t/m IX van het voorgenomen verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De zienswijze dient te worden gezonden aan: Gedeputeerde Staten van Gelderland Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen T.a.v. de heer M. Rixten Postbus 9090 6800 GX Arnhem Op de enveloppe dient duidelijk “zaaknummer 2013-011675, N 319; Winterswijk – Duitse grens ” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken met de heer M. Rixten, tel 088-880 7100. Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland, Ing. P.J.J. Arts Teammanager Wegendistrict Gelderland Noord en Zuid Van de afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

 

Onderwerp: Verkeer | Weg, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2014.

Dit artikel verscheen op deWinterswijkgids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Winterswijk, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deWinterswijkgids.nl
Redactie deWinterswijkgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen winterswijk
  2. stcrt-2014-1194

Gerelateerde berichten